Na úvod je důležité říci, proč je Vaše zapojení do péče tak důležité! Když k nám nastupuje nový klient, nastává pro něho období velkých změn – příchod do nového prostředí plného nových lidí, nových spolubydlících, nových tváří, které o něho budou pečovat. Pokud v tomto náročném období je rodinný příslušník, blízká osoba tomuto člověku nápomocna, troufáme si říci, že polovina cesty je za námi. Klient ví, že tuto cestu nejde sám, ale má k sobě někoho, kdo mu je blízký, nápomocný. Také na druhé straně i pro nás je velkým přínosem spolupráce rodinných příslušníků, blízkých, jelikož od Vás získáváme potřebné informace, které nám mohou pomoci v péči o Vašeho blízkého. Také spoluprací získáváme nestranný náhled, který nám může pomoci nadále zvyšovat kvalitu poskytovaných služeb. Pokud jste dosud o svého blízkého pečovali doma, uvítáme Vaše informace o způsobu péče, na kterou je Váš blízký zvyklý a která mu vyhovuje. Pokud Váš blízký přichází do našeho zařízení ze zdravotnického zařízení a Vy neznáte jeho současný stav, prosíme Vás, abyste nám důvěřovali a dali nám čas na zjištění jeho potřeb, zbylých schopností a možností.
NÁMĚTY PRO ZAPOJENÍ DO PÉČE O VAŠEHO BLÍZKÉHO
- DOPOMOC PŘI HYGIENĚ – V případě, že budete mít zájem podílet se na dopomoci s koupáním/sprchováním je nejdříve potřeba se předem domluvit s pracovníkem přímé obslužné péče, se kterým se domluvíte na přesném čase, kdy byste mohli přijít. Každý klient má určitý den v týdnu, kdy má koupání. Tyto dny v týdnu dodržujeme, jelikož i sami klienti jsou zvyklí na den, kdy koupání mají. Dále je potřeba domluvit si způsob provedení této činnosti, v čem byste chtěli být nápomocni pracovníkům přímé obslužné péče nebo zda chcete koupel/sprchu provést sami. V tomto případě je vhodné první koupel provést společně s pracovníkem přímé obslužné péče, který Vás seznámí s průběhem činnosti. Během koupání/sprchování si můžete kdykoliv přivolat pracovníky přímé obslužné péče pomocí signalizačního zařízení, které je umístěno v koupelně. U klienta, kde hrozí vysoké riziko pádu nebo jiné zdravotní komplikace doporučujeme asistenci u koupání/sprchování pracovníka přímé obslužné péče.
- DOPOMOC PŘI STRAVOVÁNÍ – V případě, že budete mít zájem podílet se na dopomoci se stravováním svému blízkému, je nejdříve potřeba se předem domluvit s vedoucím přímé obslužné péče, na tom jaké dny byste chtěli docházet a na jaký typ stravy (snídaně, oběd, svačina, večeře).
- DOPOMOC PŘI PÉČI O VLASY, NEHTY, VOUSY – V případě, že budete chtít pečovat o vlasy, nehty, vousy svého blízkého, je opět potřeba se domluvit s pracovníkem přímé obslužné péče na tom, v jaké dny byste na úpravu vlasů, nehtů, či vousů docházeli. Nebo pokud byste chtěli pravidelně doprovázet svého blízkého ke kadeřnici, či pedikérce, na kterou byl Váš blízký zvyklý, samozřejmě to není problém. Opět se však potřeba tuto informaci sdělit pracovníkovi přímé obslužné péče.
- DOPROVODY K LÉKAŘI – V případě, že je potřeba se dostavit k lékařskému vyšetření mimo Domov, zdravotní sestra ve službě vyjedná přesný termín návštěvy, o kterém Vás následně informuje. V případě, že se Vám tento den bude hodit, budou Vám před plánovanou návštěvou k lékařskému vyšetření sděleny podrobnosti návštěvy, předány potřebné dokumenty, doklady Vašeho blízkého. Ošetřující personál Vám bude nápomocen s přípravou k lékařskému vyšetření (obléknutí klienta, zapůjčení invalidního vozíku, apod.).
- DOPROVODY PŘI PROCHÁZKÁCH – V případě, pokud máte zájem doprovázet Vašeho blízkého na procházkách, není potřeba tuto informaci předem hlásit. Avšak doporučujeme říci pracovníkovi přímé obslužné péče, že s Vašim blízkým odcházíte. Po skončení procházky je potřeba, abyste svého blízkého zavedli zpět na pokoj a jeho návrat oznámili pracovníkovi přímé obslužné péče.
- VOLNOČASOVÉ AKTIVITY
- Skupinové – skupinové aktivity vedou pracovnice individuální terapie nebo aktivizační pracovnice. Pokud budete mít zájem při těchto aktivitách být nápomocni, můžete se kdykoliv přidat.
- Individuální – společně trávit volný čas můžete se svým blízkým i individuálně, to znamená, že svému blízkému můžete například předčítat knihy, prohlížet si fotografie, v rámci podpory smyslů používat různé pomůcky, které stimulují lidské vjemy (zrak, chuť, čich, hmat, sluch). Pokud budete mít zájem, je možné si u nás zapůjčit různé pomůcky, které byste ke své činnosti mohli využít.
Pokud Váš blízký sdílí pokoj s dalším klientem, je péče o Vašeho blízkého v pokoji možná do té míry, aby nebyl rušen další klient. Téměř neomezeně můžete se svým blízkým trávit čas ve společných prostorách zařízení či mimo budovu (na zahradě u jezírka, na terase, na vycházkách apod.).
Přestože respektujeme Vaše schopnosti a přání pečovat o Vašeho blízkého, jsou činnosti, které vždy vykonává pracovník přímé obslužné péče, a to z důvodu bezpečí klienta i Vašeho, např.:
- manipulace se zvedacím zařízením při péči o Vašeho blízkého,
- úkony hrazené zdravotní pojišťovnou (např. podávání léků, převazy, apod.)
- péče o tělo Vašeho blízkého, pokud je pro něj ze zdravotních důvodů riziková (např. nácvik pohybu u klienta se silnými bolestmi – péči lze v určitých případech přenechat rodinnému příslušníkovi jen za předpokladu, se si s podporou pracovníka přímé obslužné péče osvojí potřebné techniky/postupy, které jsou pro bezpečnou péči o tělo klienta nezbytné.
Jak již bylo řečeno v úvodu, pokud se budete chtít zapojit do péče o Vašeho blízkého, oceníme Vaší zpětnou vazbu – vaše reakce, postřehy, názory. Zpětná vazba je pro nás důležitým zdrojem informací, jak pro individuální plánování, tak také pro to, jak nejlépe uspokojovat potřeby našich klientů.
Náš Domov také pořádá různé kulturní a společenské akce, kterých se samozřejmě se svými blízkými můžete zúčastnit. Pořádané akce jsou zveřejněny na našich nástěnkách, ve výtazích, informace o plánovaných akcích Vám také může sdělit personál Domova.
Pokud budete mít zájem uspořádat, například rodinnou oslavu, je možné ji uspořádat u nás v Domově. V Domově máme různé místnosti (lidová světnička, fototerapeutická místnost, kulturní místnost) poskytující dostatečné soukromí pro uspořádání vašich oslav. Pouze je potřeba o termínu oslavy předem informovat buď vedoucího přímé obslužné péče, nebo sociální pracovnici.